Ads Top

Resepi Nasi Ayam Paling Simple dan Sedap

Resepi Nasi Ayam Simple - saya teringat ketika hari raya besar, saya singgah di rumah kakak saya. namanya kak Ros. kak ros menyediakan nasi ayam simple ketika saya tiba.

saya lihat kak ros cukup cepat menyediakan kerana resepinya ringkas sangat dan cara kak ros memasak nasi ayam memang lain daripada saat saya buat.

ketika saya cuba memakan ayamnya, bumbu sambal cilinya sangat sedap dan menepati selera saya. saya hairan sebab bumbunya sangat sederhana sahaja kerana tiada bawang putih dan halia dimasukan didalamnya.
Resepi Nasi Ayam Simple

Resepi Nasi Ayam Simple Ala Kak Ros


akhirnya dengan malu-malu saya cuba bertanya kepada kak ros. bagaimana cara dia membuat ayam simple tapi sangat sedap macam ini.

pasti kalian penasaran kan? jom kita layan nasi ayam ala Kak Ros.

Bahan Kuah Sup

  • ayam dipotong 8
  • kulit kayu manis
  • sup bunjut adabi
  • bawang merah  - hiris
  • bawang putih - hiris
  • bawang besar - hiris
  • daun sup/ daun bawang
  • halia - hiris
  • garam/ serbuk perasa
  • air
  • bunga lawang
Bahan untuk Sambal
  • sos tomato
  • bawang putih
  • cili padi 
  • lada besar
  • bawang putih
  • gula
Bahan untuk Nasi
  • Beras
  • air sup yang dibuat tadi
  • garam
Bahan untuk Ayam Goreng
  • ayam yang direbus dengan sup tadi
  • sos tiram
  • kicap manis
Bahan untuk Kicap
  • kicap perapan ayam
  • sedikit kicap manis
  • kuah sup
  • cilipadi
a). Cara Membuat Sup

#1: yang pertama buat sup terlebih dahulu.

#2; panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, bawang besar, bawang kecik yang dihiris itu. selepas tu bila dah harum dan garing masukan ayam yang dipotong 8 tadi.

#3: biarkan sampai ayam tu garing, kemudian masukan garam, sup bunjut, dan air. tunggu samapi masak. bila dah masak keluarkan ayam tadi dan toskan.

#4: sekarang sup dah siap masukan daun bawang dan daun sup sebagai hiasan.

b). Cara Membuat Nasi 
#1: masukan beras yang dah kita basuh dalam periuk. selepas tu sukat guna air sup yang kiter masak awal tadi. masukan garam sedikit.

#2: kemudian masak macam biasa jer guna periuk nasi.

c). Cara Membuat Sambal

#1: tumbuk cili padi dan lada besar sampai lumat. bila malas boleh menggunakan blender. selepas tu masukan gula dan garam sikit. kemudian masukan sos tomato dan sos cili.

#2: perapkan ayam yang ditos tadi dengan sos tiram dan kicap manis. goreng la bila lagi 15 minit nak makan so ayam tu makan panas-panas memang membunuh sedapnya.

d) Cara Membuat Kuah Kicap

#1: tumbuk cili padi sikit, lepas tu masukan kicap hasil perapan ayam tadi.

#2: tambahkan sikit kicap manis dan bila nak bagi cair. masukan kuah sup sikit dan untuk ulam-ulaman anda boleh guna salad dan timun jepun.

dah itu sahaja resepi nasi ayam simple ala kak ros, bila korang ada cadangan dan soalan boleh tulis di komen.
Baca Juga:
resepi nasi ayam penyet paling lazat
resepi nasi ayam hainan paling sedap
Terima kasih dah berkunjung di blog saya :-)

No comments:

Powered by Blogger.