Ads Top

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah Paling Sedap

hari ini saya ingin mencuba resepi ayam masak halia berkuah. walaupun saya sibuk tetapi tugas memasak harus diteruskan. sebab, ada mulut yang menanti untuk disuap.

saya ingin memasak ayam masak halia kerana saya hubby juga makan daging ayam yang dimasak mendidih dengan kuah. tetapi resepi yang saya buat ini daging ayamnya digoreng terlebih dahulu.

kemarin saya sudah menulis resepi ayam masak merah yang boleh anda cuba dirumah atau anda juga boleh mencuba resepi rendang ayam minang untuk idea memasak.
Resepi Ayam Masak Halia

Resepi Ayam Masak Halia Berkuah


memang tak sia-sia mencuba, resepi yang cukup ringkas ini tapi hasilnya cukup sedap. bila anda tidak punya masa pergi ke dapur sangat cocok kerana resepi yang mudah ini adalah terbaik untuk dicuba.

Bahan-Bahan

  • dada ayam - dipotong kecil 
  • 8 biji cili padi - diketuk atau dibelah 2
  • 1 sudu kecil tepung jagung - dibancuh dengan air
  • 3 ulas bawang merah - diblender 
  • 1/2 lobak merah - dipotong bulat
  • 1 biji tomato sederhana besarnya - dipotong 6
  • 2 ulas bawang putih - diblender
  • 1 biji bawang besar - dicercai 4 dan dicerai kelopaknya
  • 1 inci halia - hiris nipis seperti mancis
  • 1 sudu kecil lada hitam - ditumbuk kasar
  • 1/4 lada benggala  - dipotong kecil
  • 1/2 sudu kecil pati ayam
  • 1/2 cawan air
  • sedikit kicap
  • sos tomato, sos cili, dan sos tiram
  • sedikit garam dan gula
Cara Memasak Ayam Masak Halia
Resepi Ayam Masak Halia Berkuah

#1: ayam yang sudah dipotong kecil-kecil dan digoreng tadi perap dengan sos tiram, sedikit garam, sedikit serbuk lada hitam selama 20 minit.

#2: kemudian panaskan minyak dalam kuali dan goreng ayam tadi, selepas tu bila dah namapak garing ketepikan. dengan memakai minyak yang sama tapi bila banyak buangkan sikit. tumis bahan yang tealh ditumbuk kasar tadi bersama halia sampai naik bau dan kekuningan.

#3: kemudian masukan bawang besar, cili padi, lobak merah, dan lada benggala. selepas itu kacau sebatikan. masukan sos cili, sos tiram, sos tomato, sedikit kicap, dan air. kacau sebatikan.

#4: bila dah nampak mendidih masukan kepingan dada ayam yang telah digoreng tadi dan kacau sebatikan. masukan juga tepung jagung yang telah berbancuh dengan air. sesuaikan kepekatan dengan selera anda

#5: akhir sekali masukan pati ayam, garam, gula, dan buah tomato. kemudian kacau rata dan sesuaikan cita rasanya dengan selera anda. bila dah masak tutp api dan hidangkan bersama nasi panas. Mmmmm Sedaaappp!

sebenarnya resepi ayam masak halia berkuah ini dapat dari pertolongan cik google. tapi saya dalam dilema kerana resepi awalnya tak tahu jadi nak dicatatkan dari siapa dah, kerana resepi saya sekodeng nie.
Baca Juga:
resepi kukus nasi ayam goreng berempah
resepi kari ayam tanpa santan
terima kasih anda sudah mau melawat di blog saya ini dan sampai jumpa di artikel berikutnya ya.

1 comment:

Powered by Blogger.