Ads Top

Resepi Cucur Udang Rangup dan Sedap

resepi cucur udang rangup adalah makanan yang tidak asing lagi di masyarakat kita. hampir semua orang menyukai udang. anda boleh membeli masakan udang direstoran manapun pasti ada.

bila anda ingin dapat rasa yang lebih sedap saya cadangkan menggunakan udang yang segar dan cucur udang ni paling bess dimakan masa panas.

setelah lama saya bercuti di dapur, hari ini saya telah kembali memasak makan tengah hari untuk keluarga.

awalnya saya bingung ingin masak apa? namun, saya teringat saat saya makan cucur udang di rumah saudara di johor.
Resepi Cucur Udang

Resepi Cucur Udang Rangup dan Lembut


okay, pasti anda ingin tahu juga kan bagaimana cara saya memasak cucur udang. jom, kita lihat resepnya berikut ini.

Bahan-Bahan:

  • 500 gram udang kertas yang jenis kecil (buang kepala dan janggut)
  • 3 - 4 sudu tepung gandum
  • 2 biji bawang besar - dihiris
  • 1 putih telur
  • 1 genggam taugeh - cuci dan toskan
  • 1 camca besar minyak masak
  • 1 cekak kucai - potong pendek
  • 1 camca teh cuka makan
  • 1 camca teh serbuk "pasti sedap knorr" 
  • air secukupnya
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menggoreng terendam
  • 1/3 camca teh serbuk kunyit
Cara Memasak Cucur Udang Rangup

#1: dalam satu bekas, masukan semua bahan kecuali minyak untuk menggoreng, air, dan garam. selepas itu gaul rata dan tuang air sedikit demi sedikit hingga menjadi suatu adunan yang tidak cukup cair atau pekat. selepas tu tambah garam sedikit dan gaul rata. rehatkan sejenak.

#2: selanjutnya panaskan minyak terndam dalam kuali. selepas tu panaskan sudip leper dalam minyak, keluarkan sudip kemudian sudukan kurang lebih 1 1/2 camca besar bancuhan cucur udang atas sudip. ratakan biar leper.

#3: langsung celup dalam minyak panas dan biarkan mengeras sedikit. selepas tu tanggalkan dengan hujung pisau perlahan-lahan.

#4: goreng dengan minyak sederhana panas hingga rangup dan berwarna keemasan. lepas tu angkat dan toskan. lalu buat kaedah sama untuk baki adunan hingga siap.
Nota: sekali goreng cuma buat 5 keping dan agar lebih sedap hidangkan bersama sos cili... Mmmm Sedaaaaaaap.
Resepi Cucur Udang Rangup

itulah resipi cucur udang rangup ala saya semoga resipi ini boleh bermanfaat untuk anda dan selalu kunjungi blog saya ini kerana saya akan selalu update resipi-resipi terbaru untuk anda.

No comments:

Powered by Blogger.