Ads Top

Resepi Ayam Goreng Kunyit Simple dan Sedap

resepi ayam goreng kunyit - saya sangat suka mencuba resipi turun-temurun atau resipi masakan baru yang sedang popular. saya selalu membeli majalah-majalah resipi dan sering membaca blog resipi dari cina, singapura, brunei, dan indonesia.

setelah saya cuba memasak banyak macam masakan saya menjadi lebih tahu bahawa memasak adalah seni. sebuah seni terindah yang dibuat khusus untuk keluarga tercinta.

kembali ke resepi, kali ini saya akan cuba share cara memasak ayam goreng kunyit. resepi ini saya dapat ketika berkunjung ke rumah saudara saya di johor.
Resepi Ayam Goreng Kunyit

Resepi Ayam Goreng Kunyit Sedap


sebenarnya, dah lama resepi ini disalin. cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini.

resepi ayam goreng kunyit ini dapat dimasak dalam anggaran 20 minit (10 minit penyediaan dan 10 minit memasak) dan resepi ini hanya untuk 2 orang makan. so, kalau untuk lebih dari anggaran 2 orang, anda boleh ubah sesuai kuantiti.

Bahan-Bahan
  • 300 gram ayam - bahagian dada
  • 2 ulas bawang putih - hiris nipis
  • 2 senduk minyak masak
  • 4 batang kacang panjang - potong 2 inci
  • 1 biji bawang merah - hiris nipis
  • 1 biji cili merah - hiris nipis
  • 1 sudu kecil serbuk kunyit
  • 1 biji bawang besar - hiris nipis
Cara-Cara

#1: potong dada ayam pada iub kecil, selepas itu gaulkan dengan sedikit garam dan serbuk kunyit. perap selama kurang lebih 5 minit.

#2: selanjutnya panaskan minyak dalam kuali dan goreng dada ayam diatas apai besar. kacau dengan kerap supaya tidak hangus dan keras. selepas itu masukan bawang merah dan bawang putih dan teruskan mengacau.

#3: bila ayam dah hampir masak masukan bawang besar, kacang panjang, dan cili merah. taburkan dengan sedikit gula dan kacau selama 1 minit. angkat dan hidangkan.
Baca Juga:
resepi nasi ayam simple
resepi nasi ayam penyet
resepi nasi ayam hainan
bagaimana resepi ayam goreng kunyit ini, sangat simple tak? selalu kunjungi blog saya ini kerana saya akan selalu update resepi masakan melayu terbaru, terima kasih.

No comments:

Powered by Blogger.