Ads Top

Resepi Puding Polkadot Fruit Jelly Sedap

hari ini saya dapat idea untuk membuat makanan yang sesuai selera anak-anak dan sudah lama saya tidak membuat makanan khas untuk anak-anak. puding polkadot fruit jelly ceria dan berwarna-warni. sebenarnya sejak 2 hari kebelakangan saya sedikit sibuk kerana banyak urusan yang harus saya siapkan.

entri ini udah saya tulis 2 hari yang lalu dan baru boleh di publish hari ini, memang agak memenatkan urusan saya ini sebab mengejar masa tapi namanya amanah kenalah saya laksanakan sebaik mungkin.
Resepi Puding Polkadot Fruit Jelly

Resepi Puding Polkadot Fruit Jelly


makanan ini sesuai untuk dimakan bila tengah hari yang panas dan untuk membuat puding buah ni bahan-bahan yag digunakan simple dan mudah je dan bila nak dimakan wajib disejukan terlebih dahulu, barulah sedap.

Artikel Berkaitan:



biasanya puding polkadot fruit jelly ni disediakan untuk majlis dan untuk menu berbuka puasa pun ok. jom kita layan resepi sedap dibawah

Bahan-Bahan

  • 1 bungkus fruit jelly
  • 350 gm gula pasir
  • 1/2 sudu besar jus Oren Sunquick/ Oren Emulqo
  • 1000 ml susu segar
  • 25 gm serbuk agar-agar
  • 600 ml air
  • 300 ml UHT Whipping Cream
Cara Membuat Puding Polkadot Fruit Jelly

1. mula-mula campurkan susu segar, air, dan serbuk agar-agar kemudian masak hingga mendidih dan bila sudah mendidih matikan api dan masukan whipping cream dan kacau rata.

2. ambil 800 ml agar-agar, kemudian masukan 1/2 sudu besar jus oren quick dan kacau rata lalu ketepikan

3. siapkan loyang dan atur fruit jelly diatas loyang. kemudian ambil 400ml agar-agar orange dan tuangkan 1/2 paras fruit jelly ke dalam loyang. 

4. biarkan hingga membeku dan kemudian tuangkan sisa lebihan agar-agar tadi ke dalam loyang dan bairkan membeku.
Resepi Puding Polkadot Fruit Jelly

5. kemudian atur kembali fruit jelly ke tas lapisan tadi dan agar lebih lekat boleh cucuk menggunakan lidi. tuangkan agar-agar susu hingga menjadi penuh dan biarkan membeku lagi.

6. akhir sekali, tuang sisa baki agar-agar orange ke atas lapisan tadi. bila sudah selesai boleh sejukan didalam peti sejuk/ freezer dan bila sudah beku siap untuk dihidangkan.

saya ingat pertama kali ketika cuba membuat puding dan memang susah sampai-sampai saya minta selalu ditemani oleh mak. bagaimana mudah sahaja kan resepi puding polkadot fruit jelly dan sampai jumpa diresepi berikutnya.

No comments:

Powered by Blogger.