Ads Top

Resepi Ayam Masak Bali Sedap

Halo Jumpa lagi, hari ini saya ingin berkongsi Resepi Ayam Masak Bali. masakan ini sangat sedap dan popular di sosial media. resepi ini tak sengaja saya dapat dari rakan di facebook. sebenarnya, saya memang jarang membuka media sosial tapi hari itu entah kenapa saya ingin membuka facebook yang sudah lama saya tinggalkan.

kerana ingin tahu bagaimana rasa dari ayam masak bali ini akhirnya saya ingin ikut mencuba juga. memang sedap... sangat! kalau buat cicah ketupat pun best. terasa wangi serai dan daun kari tu.... semua perisa terasalah kat tekak tu.
Resepi Ayam Masak Bali

Resepi Ayam Masak Bali


rata-rata orang yang sudah mencuba membuatnya bagi feedback sedap dan wangi. dari apa yang saya nampak menu ini memang simple dan bahan-bahan tak banyak. saya gunakan 1/2 ekor ayam saiz sederhana.

yang paling penting untuk membuat menu ini ialah serai kena lebih dan tak lupa daun kari. jom langsung saja kita layan resepi ayam masak bali sedap dibawah.

Bahan-Bahan

  • 6 batang serai - ketuk
  • 1 camca besar kicap manis jalen
  • 4 pelepah daun kari
  • 1/3 cawan cili kisar
  • 1/2 cawan air
  • garam secukup rasa
  • 1 camca besar rata gula atau secukup rasa
  • 1 camca teh penuh kunyit serbuk @
  • 1/2 ekor ayam saiz sederhana - potong selera, cuci bersih dan toskan @
  • 3/4 camca teh garam @ (tanda @ disatukan gaul rata dan perap sekejap)
Bahan Kisar Halus
  • 8 ulas bawang putih
  • 1/2 inci belacan
  • 4 biji bawang besar
  • 1inci halia
Cara Membuat Ayam Masak Bali

1. panaskan minyak dalam kuali kemudian goreng ayam tadi hingga masak tapi ingat jangan sampai garing caranya gunakan api sederhana. angkat dan toskan

2. kurangkan minyak dalam kuali hingga tinggalkan 1/4 cawan minyak. tumis serai hingga naik bau kemudian masukan daun kari dan masak sebentar sahaja. masukan juga cili kisar bersama bahan kisar halus. kacau rata hingga naik minyak dan agak garing.

3. masukan gula dan garam secukup rasa. masukan ayam yang sudah di goreng tadi dan tambahkan air kacau sekali sekala dan biarkan hingga kuah pekat.

4. akhir sekali, tambahkan kicap lemak manis dan gaul hingga rata. masak sekejap dan bila sudah masak boleh matikan api dan hidangkan bersama nasi putih panas-panas.

bagaimana mudah sahaja kan resepi ayam masak bali ni. okay, sampai jumpa di resepi sedap berikutnya.

No comments:

Powered by Blogger.