Ads Top

Resepi Asam Pedas Ayam Simple dan Sedap

Hari ini saya ingin kongsikan resepi asam pedas ayam, biasanya saya membuat asam pedas selalu menggunakan ikan dan ini adalah first time saya cuba membuat asam pedas menggunakan ayam. sebenarnya, saya sudah lama tak buat asam pedas tapi entah kenapa semalam tiba-tiba teringin makan asam pedas ayam.

untuk orang pecinta masakan asam pedas ayam boleh menjadi makanan yang tidak asing. terakhir saya juga sudah menulis resepi sedap lainya yang boleh anda baca dibawah.

Resepi Berkaitan:

resepi ini saya pelajari dari rakan di facebook tapi tidak sama persis sebab saya masak mengikut selera. asam pedas sebenarnya amat mudah untuk disediakan, menyegarkan, dan menyihatkan.
Resepi Asam Pedas Ayam

Resepi Asam Pedas Ayam


jom kita layan resepi sedap yang seakan jadi fenomena pula dalam dunia masakan dibawah.

Bahan-Bahan
  • 1 ekor ayam - potong kecil
  • sekuntum bungan kantan - belah 5
  • sedikit lada hitam - tumbuk kasar
  • 1 batang serai - dititik
  • air asam jawa - secawan air dicampur 50gn asam jawa
  • 3 cawan air
  • garam secukup rasa
  • minyak untuk menumis
  • daun kesum
Bahan Kisar
  • 5 ulas bawang putih
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit
  • 34 tangkai cili kering - gunting rendam dan toskan
  • sebesar saiz ibu jari belacan
  • 7 ulas bawang merah
Cara Membuat Asam Pedas Ayam

1. panaskan minyak dalam kuali kemudian bila minyak dah panas tumis bahan kisar tadi bersama serai hingga harum

2. masukan daun kesum, bungan kantan, dan ayam. kemudian gaul sebati dan tutup kuali. biarkan hingga ayam mengecut.

3. masukan juga air asam jawa dan gaul sebati. masukan lada hitam dan perasakan dengan garam secukup rasa kemudian gaul sebati. tambahkan air secukupnya

4. akhir sekali, tutup kuali dan tunggu hingga ayam empuk. tunggu hingga kuah ayam sudah pekat yang sesuai. matikan api dan hidangkan asam pedas ayam bersama nasi putih panas-panas.

Akhir Kata......

biasanya kuah ayam lebih pekat dan berminyak berbanding dengan kuah ikan. itulah resepi asam pedas ayam yang saya kongsikan dan sampai jumpa diresepi sedap berikutnya.

No comments:

Powered by Blogger.