Ads Top

Resepi Roti Jala yang Lembut Paling Mudah dan Ringkas

Roti Jala memang sedap dan biasanya di hidangkan bersama ayam masak merah. resepi roti jala memang sedap dan menjadi makanan kegemaran masyarakat kita. makanan ini sering menjadi hidangan di hari raya atau kenduri.

kesedapan roti jala bergantung pada kelembutan dan kesedapan kuah yang mengiringinya. namun, tak ramai yang menyediakanya kerana katanya katanya agak rumit.
Resepi Roti Jala yang Lembut

Resepi Roti Jala yang Kekal Lembut

sejaka menggunakan resepi ini saya tak beralih kepada resepi lain. selain lembut dan mudah dihidangkan dengan bahan ramuan yang ringkas. banyak rakan-rakan saya yang suka dan anak-anak suka request buat roti ini.

jom kita tengok resepi dibawah jika ada yang mahu mencuba resepi roti jala yang sangat lembut ini.

Bahan-Bahan

  • 3 cawan tepung gandum
  • 3 cawan air/ susu/ santan (saya gunakan air dicampur santan)
  • 2 1/2 sudu besar minyak masak
  • 1 biji telur
  • 1 sudu kecil garam
  • sedikit pewarna kuning
Cara Penyediaan
Resepi Roti Jala yang Lembut

#1: satukan semua bahan diatas dan kacau rata kemudian masukan ke dalam mesin blender dan kisar halus sehingga sebati.

#2: masukan sedikit minyak dalam kuali kemudian kiari adunan roti jala tadi dengan menggunakan acuan ke dalam kuali yang dah panas. selepas tu bentuk seperti jala.

#3: kalau nak tahu adunan dah boleh dijala atau belum cuba masukan sesenduk ke dalam acuan. kalau keluarnya tak putus-putus maknanya dah boleh dijala menggunakan kuali non stick.

#4: bila jala masih pekat tambahkan air lagi sehingga boleh dijala. kemudian lepas jala di atas kuali dan biarkan sekejap dan bila dah masak tak susah dibalik terus diangkat dan di gulung.

#5: ulangi semua langkah-langkah di atas sehingga adunan habis dan bila dah siap boleh hidangkan.

demikian resipi roti jala yang saya bahagikan untuk bonda dan ingat kalau adunan masih pekat boleh tambah air sehingga boleh dijala.

No comments:

Powered by Blogger.